Dry Needling, in de Ronde Venen (Mijdrecht, Vinkeveen, Wilnis)

Effecten sportvasten samengevat.

Sportvasten heeft een enorme invloed op allerlei processen in ons lichaam. Duursport, sapvasten en voedingssupplementen hebben alle 3 specifieke effecten die bijdragen aan de resultaten die worden behaald met sportvasten. Sportvasten is echter zo uniek door de invloed die deze 3 ingrediënten op elkaar hebben. 

Even de effecten van de afzonderlijke factoren op een rijtje:

Duursport: heeft gunstige effecten op het cholesterol, de triglyceriden en de bloeddruk, de hart-longconditie, de mentale veerkracht en werkt preventief op het ontstaan van allerlei ziekten. Ook ondersteunt duursport de oxidatieve verbranding. Onderzoek toont aan dat duursport op zichzelf niet leidt tot gewichtsverlies; hiervoor is een combinatie met de juiste voeding nodig. Substantiële effecten ‎treden op na enkele maanden.

Vasten: heeft gunstige effecten op allerlei ziekten en dan met name ontstekingsklachten (reuma, artritis) en obesitas. Daarnaast verlaagt vasten de bloeddruk en vermindert het de vetmassa en dan met name het slechte inwendige buikvet. Bovendien verbetert vasten de mentale veerkracht. Vasten heeft als potentieel nadeel de afbraak van spiermassa en het ontstaan van de spaarstand. Ook kan het een verhoging van het cholesterol en de triglyceriden veroorzaken.

Supplementen (die bij sportvasten gebruikt worden): kunnen de vetverbranding, de energiehuishouding en de weerstand verbeteren. Beschermen de spiermassa tegen afbraak en verminderen vermoeidheid.

Met sportvasten worden niet alleen alle bovenstaande effecten behaald; de resultaten die behaald worden zijn nog vele malen groter en worden ook nog eens veel sneller bereikt. Bovendien worden de potentiële nadelen (met name die van vasten) teniet gedaan door de combinatie van de drie losse componenten.

Zo levert sportvasten een cholestrol en triglyceridenverlaging op in plaats van een verhoging. Daarnaast zorgt de training al in 10 dagen voor een afname van de hartslag in rust én bij inspanning en verbetert de vetverbranding en de aerobe conditie. Wil je hetzelfde bereiken met alleen duursport dan is hier veel langer en veel meer training voor nodig. Verder neemt de spiermassa in de 2 weken na de sportvastenkuur juist toe in plaats van af. En last but not least, sportvasten verhoogt de duursportprestaties en heeft daarmee een beschermend effect tegen de spaarstand. 

Sportvasten is dus uniek als het gaat om het aantal gunstige effecten dat behaald wordt en de mate en snelheid waarmee dat gebeurt. Uiteraard zijn er altijd meerdere manieren om iets te bereiken en mogelijk zijn er ook andere methoden die evenveel resultaat hebben. Wij werken verder, ondersteunt door de wetenschappelijke studies die we samen met de verschillende universiteiten doen, aan het nog verder optimaliseren van de sportvastenmethode. 

 

 

Archief